چامه های مرتضی کیوان هاشمی

چامه های مرتضی کیوان هاشمی

تمام آثار و سروده های استاد مرتضی کیوان هاشمی شامل کتاب ترکه و تبر و مجموعه های جدید
چامه های مرتضی کیوان هاشمی

چامه های مرتضی کیوان هاشمی

تمام آثار و سروده های استاد مرتضی کیوان هاشمی شامل کتاب ترکه و تبر و مجموعه های جدید

*موضوع *انشاء : چرا باید عاشق فردوسی باشیم ؟ نوشته استاد مرتضی کیوان هاشمی

 

 

‌ *موضوع *انشاء : چرا باید عاشق فردوسی باشیم ؟

از کودکی همیشه این پرسش آزارم می داد که چرا فردوسی مرد بزرگی است؟!
سروده های فردوسی *اصلا به *مذاقم خوش نمی آمد و مانده بودم که چرا می گویند *اشعار فردوسی زیباست؟! و چرا این همه *طرفدار و سینه چاک دارد ؟!
در آن زمان *حتی یک *نفر پیدا نشد که با زبان ساده و بچه گانه، مرا شیر *فهم کند .
تا کم کم بزرگ و بزرگتر شدم و *وقتی *مفاهیم *کلماتی همچون *ملیت و *وطن و زبان و فرهنگ را دریافتم یک روز که می خواستم *مقدمه ای به زبان *فارسی *خالص و ناب برای *کتابم بنویسم ، *مدتها برای نوشتن یک *مقدمه ی فارسی چند *سطری تلاش کردم و *موفق نشدم. آنگاه دانستم که ابر مردی که شاهنامه ای به آن *عظمت را به *شعر *فارسی *خالص سروده است چه کار بزرگی کرده و چرا این *کتاب یک شاهکار ادبی است و چرا باید *عاشقانه فردوسی را دوست بداریم ؟ و ارزش گنج *گرانقدری چون شاهنامه را دانست ؟
کافی بود معلم انشای بی *ابتکار و بی *ذوق مان یک *انشا به ما بدهد و بگوید یک *صفحه *مطلب در هر *موردی که دلتان می خواهد به *زبان *فارسی بنویسید. و به *ازای هر واژه ی بیگانه یک *نمره از انشایمان کم می کرد. آنگاه *می فهمیدیم که فردوسی که بود ؟ و چه کار بزرگی کرد ؟ چون تا کسی تلاش نکند یک *صفحه *مطلب بدون واژگان خارجی و *بخصوص *عربی بنویسد ، هرگز پی به بزرگی فردوسی و شاهکار بی *بدیل پارسی اش نمی برد . برای همین *تصمیم گرفتم امروز به شما یک *موضوع *انشا بدهم . *موضوع *انشای امروز ما این است یک *صفحه *مطلب به زبان فارسی بنویسید. به *تمام کسانی که بتوانند یک صفحه *مطلب در هر *موردی بدون یک واژه ی بیگانه بنویسند بدون قرعه کشی یک *لوح *صوتی "بوی باران تازه" جایزه می دهم. با این *شرط که از *مقدمه ی *کتاب « ترکه و تبر » کپی برداری نکند !
برای اینکه بیشتر پی به *اهمیت *موضوع ببرید با *همه ی تلاشی که من در فارسی نویسی دارم ، ببینید در *متن بالا چند واژه ی بیگانه وجود دارد . در کنار این واژگان ستاره گذاشته ام تا شما هم بلکه کمی به خود آیید و تکانی بخورید .
چشم به راه *مطالب *فارسی *خالص شما هستیم تا بخوانیم و دلمان باغ باغ باز شود.
درخواست *موکد دارم که در نوشتن *نظراتتان در زیر این *مطلب *سعی کنید فقط از واژگان پارسی استفاده کنید. به کسانی هم که بتوانند *متن بالا را بدون *استفاده از واژگان بیگانه بازنویسی کنند *جایزه ای تعلق می گیرد .


بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی
نمیرم ازین پس که من زنده ام که تخم سخن را پراکنده ام

#مرتضی_کیوان_هاشمی

@keyvan_hashemi

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد